Blog Archive

O mnie

My photo
Poznań, Wielkopolska, Poland
My name is Jamie (Jay) R. Scott, I'm 20 years of age and an English expatriate from Brighton, UK now living in Poznań, Poland.

Sunday 24 April 2011

FYP - 1.b. Formal greetings / verb (1st, 2nd and 3rd person singulars)

This section was quite nice and interesting. it involved a standard meet and greet by two colleagues and/or formal acquaintances. The dialogue;

Pan Karol: Dzień dobry pani!
Pani Maria: Dzień dobry panu! Jak się pan ma?
Pan Karol: Dobrze, dziękuje. A pani?
Pani Maria: Też dobrze. Co pan tu robi?
Pan Karol: Robię zakupy. Przepraszam, ale bardzo <trochę> się śpieszę <muszę lecieć>
Pani Maria: Ja też muszę iść. To do widzenia
Pan Karol: Do widzenia

And the summary (streszczenie):

Pan Karol i Pani Maria spotykają się na ulicy i witają się. Pani maria pyta, jak Pan Karol się ma i on mówi, że ma się dobrze, a potem on pyta, jak ona się ma. Pani Maria odpowiada, że ona też ma się dobrze. Potem ona pyta, co on tam robi, a on odpowiada, że robi zakupy. On też mówi, że bardzo się śpieszy. Pani Maria mówi, że ona też musi iść, więc mówią do widzenia. 
The next part of the lesson deals with verbs in 1st, 2nd and 3rd person singulars. Here is a verb table with the infinitive ('to go', 'to eat', form etc). the first person singular, second person singular and third person singular forms)



For all verbs except 'być', the 3rd person singular may be derived from the 2nd person singular, by subtracting -sz. E.g.:

(2nd person):
Idziesz - you go
Pytasz - you ask
Robisz - you do

(3rd person)
Idzie - he/she/it goes
Pyta - he/she/it asks
Robi - he/she/it does

3rd person pronouns (on, ona, ono.. M/F/N respectively) also correspond with the genders of the nouns they refer to, and don't necessarily mean 'he, she, it' in just the sense of a person:

To jest nasz hotel. (That is our hotel, masculine). On jest nowy (he is new)
To jest nasza szkoła (That is our school). Ona jest nowa (she is new)
To jest nasze muzeum. (That is our museum). Ono jest nowe (it is new)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

My answers for cwiczenia (excercises) 1.B:  <My answers follow the ->

1.10: "Respond logically"

'Dzień dobry'   -  Dzień dobry
'Jak się pan(i) ma?'  -  Dobrze, dziękuje
'Co pan(i) tu robi?'  -  Robię zakupy, a pan(i)?
'Przepraszam, muszę iść'  -  Ja też muszę iść, do widzenia.
'Gdzie pan idzie?'  -  Idę do domu, a pan(i)?
'Czy pan robi zakupy?  -  Tak, robię zakupy
'Bardzo się śpieszę'  -  Ja też trochę się śpieszę. Do widzenia"
'Do widzenia'  -  'Do widzenia'

1.11 "Formal verb use. Use either pan or pani"

'Gdzie idziesz?'  -  Gdzie pan idzie?
'Co robisz?'  -  Co pani robi?
'Gdzie jesteś?'  -  Gdzie pan jest?
'Czy jesteś spóźniona?"  -  Czy pani jest spóźniona? 
'Bardzo sięśpieszysz?'  -  Czy pan się bardzo śpieszy?
'Czy robisz zakupy?'  -  Czy pani robi zakupy?
'Czy idziesz na zajęcia?'  -  Czy pan idzie na zajęcia?
'Jak myślisz?'  -  Jak pani myśli?
'Jak się masz?'  -  Jak się pan ma?
'Jesteś spóźniony'  -  Pan jest spóźniony

1.12 "3rd-person narrative. Narrate the following statements"

'Andrzej do Agata: Gdzie teraz idziesz?'  -  Andrzej pyta gdzie agata idzie.
'Agata: Jestem spóźniona'  -  Agata mówim że jest spóźniona
'Andze: Idę do domu'  -  Andzej mówi, że on idzie do domu
'Pani Maria do Pani Karol: Jak się pan ma?'  -  Pani Maria pyta, jak się pan karol ma
'Pani maria do Pan Karol: Co pan tu robi?'  -  Pani Maria pyta co pan karol tam robi
'Pan Karol: robię zakupy'  -  Pan karol robi zakupy
'Pan Karol: Bardzo się śpieszę'  -  Pan Karol mówi, że bardzo się śpieszy
'Pan Karol: Muszę lecieć'  -  Pan Karol musi lecieć
'Pani Maria: Ja też muszę iść'  -  Pan Maria odpowiada, że ona też musi iść

1.13 "Logical adjective use; gender agreement. Use of 3rd person pronouns."

a. Jakie jest to krzesło
b. Ona jest złe

a. Jaki jest ten obraz?
b. On jest ładny

a. Jakie jest to słowo?
b. Ono jest ważne

a. Jaka jest ta sąsiadka?
b. Ona jest miła

a. Jak jest ten profesor?
b. On jest spóźniony

a. Jaka jest ta osoba?
b. Ona jest młoda

a. Jak jest ten uniwersytet?
b. On jest wymagający

a. Jaka jest ta lekcja?
b. Ona jest interesująca

a. Jakie jest to radio?
b. To radio jest dobre

a. Jak jest ten sufit?
b. Ten sufit jest stary

a. Jaka jest ta książka?
b. Ta książka jest droga

a. Jakie jest to pytanie?
b. To pytanie jest ważne

a. Jakie jest to muzeum?
b. To muzeum jest wspaniałe

a. Jak jest ten hotel?
b. Ten hotel jest nowy

1.14 "Give the verb in 1st pers. sg"

'Robić'  -  Robię
'Myśleć'  -  Myślę
'Pytać'  -  Pytam
'Mieć'  -  Mam
'Mówić'  -  Mówię
'Musieć'  -  Muszę
'Wiedzieć'  -  Wiem




Woo.. And I'm already working through the 3rd section of Lesson 1 (1.C) which is split into two parts. Then just 1.D and I'm ready to move onto Lesson 2!  I think after finishing Lesson 1. I'll revise and put to use what I've learned so that it stays in my long-term memory. I made the mistake of doing the case-section in 'Colloquial Polish'. I'd done the section on accusative many times, it seems very simple but I've still forgot it (maybe not how to decline them, but what exactly should decline eludes my memory because of the lack of practice or use with what I learned!)

Until next time.

2 comments:

  1. Nieźle Ci idzie :) Powodzenia, trzymam kciuki za Twoją dalszą naukę!
    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  2. Dziękuje :) Chciałbym umieć dobrze język polski

    ReplyDelete