Blog Archive

O mnie

My photo
Poznań, Wielkopolska, Poland
My name is Jamie (Jay) R. Scott, I'm 20 years of age and an English expatriate from Brighton, UK now living in Poznań, Poland.

Thursday 21 April 2011

Uni. Pittsburgh First-year Polish course review.

For study of the Polish language, I was always referring to my small yet elegant book which I purchased for the extortionate price of 20 GBP in Waterstones. The book I'm speaking of is "Colloquial Polish". It is a nice book and is useful in explaining the more complicated aspects of use, particularly as it starts with the case-system early. Unfortunately though, many pages into the book, I'm left unable to say much or understand much.

Many times while searching hopelessly for a book or reference that may be of more practical use in quickly learning the language, I was referred back to the University of Pittsburgh free online "First Year Polish" course. I'd seen it before and a few times taken a look at it. But now I've began to work from it and I'm very impressed! Thus far I've completed Section 1.A of Lesson 1, and the associated exercises and I'm shocked to realize that after just a few short words, a dialogue and a little explanation, I could completely understand the following Polish paragraph:

"Andrzej i Agata spotykają się na uniwersytecie. Witają się.Andrzej pyta, jak Agata się ma, i ona mowi, że ma się tak sobie. Ona pyta, co słychać, a on odpowiada, zę nic nowego. Potem Andrzej pyta, gdzie Agata idzie, a ona odpowiada, że idzie na zajęcia, i, jak zwykle, jest spózniona. Andrzej mówi, że on idzie do domu, więc mówi do zobaczenia"


Within the first section of Lesson 1, Many things were covered but explained well and used in relevant examples - and the excercises were not only simple "What does X? mean" or "Respond to the following" but it also makes you think and asks you to vary your replies to the questions so you can use what you've learned!

The following was covered;

* Noun genders (masc. fem. neu.)
* Adjective agreement with associated noun gender.
* Informal greetings / partings
* Interrogative words (who is? what is? how is?) 
* A list of nice adjectives including: pretty, small, nice, young, new, first, old, important, bad, interesting and demanding.
* Pronominal modifiers / demonstrative pronouns and their agreement with gender

The following are my answers to questions to the excercises:

1.1. Give a logical response: (questions in quotation marks)
:"Cześć"  -  Cześć
"Jak się masz?"  -  Tak sobie / dość dobrze
"Co słychać?"  -  Nic nowego
"Do zobaczenia"  -  Na razie
"Gdzie teraz idziesz?"  -  Idę do sklepu, a ty?
"Jesteś spóżniona?"  -  Tak jak zwykle
"Idziesz na zajęcia?"  -  Nie, ja idę do domu
"Na razie"  -  Na razie / Pa


1.2. Demonstrative pronoun ten ta to. Gender agreement.
* Ten budynek          * Ten długopis          * Ta kobieta
* Ten laboratorium    * To imię                  * Ten kolega
* Ta koleżanka         * Ta kreda                * To krzesło
* Ta książka             * Ten lektor              * Ten mężczyzna
* To muzeum            * Ta noc                   * Ten obraz
* Ta osoba               * To pytanie              * To radio
* Ten rzecz               * Ten sąsiad              * To słowo
* Ten stól                 * Ta szkoła                * To zadanie
* Ten zeszyt             * Ta znajoma             * Ten znajomy

1.3. 'our nasz nasza nasze. From Exercise 1.2, choose at least six appropriate
nouns of different genders to use with 'our'.


* Nasz bydynek       * Nasze pytanie         * Nasza noc
* Nasz lektor           * Nasza książka         * nasze krzesło

1.4. What sort of jaki jaka jakie.
biurko: Jakie jest to biurko: What's that desk like?
Use the vocabulary of exercise 1.2, choosing at least six words.

* Jaki jest ten lektor?          * Jaka test ta kziążka
* Jakie jest to krzesło         * Jaki jest ten budynek?
* Jaka jest ta kobieta?        * Jaki jest ten mężczyna?

1.5. Identity statements with to jest. In b, use the adjective 'new', or any other
adjectives that makes sense.

* To jest tablica  -  To jest duże tablica
* To jest sufit     -  To jest biały sufit
* To jest krzesło - To jest nowe krzesło
* To jest kreda   -  To jest dobra kreda
* To jest stół      -  To jest stary stół
* To jest zeszyt   -  To jest zły zeszyt
* To jest ołówek  -  To jest krótki ołówek
* To jest biurko   -  To jest stare biurko
* To jest ściana   -  To jest mała ściana
* To jest obraz    -  To jest ładny obraz
* To jest szkoła   -  To jest dobra szkoła

1.6. 'Here' tu 'there' tam; adjective and modifier agreement. Vary the adjective.

* Tu jest mały stół                         -  Tam jest nasz nowy stół
* Tu jest fajny nowy samochód     -   Tam jest stary samochód
* Tu jest dobre radio                    -   Tam jest złe radio
* Tu jest interesujące muzeum      -   Tam jest nowe muzeum
* Tu jest ważna książka                -  Tam jest nasza nowa książka
* Tu jest wymagający uniwersytet - Tam jest nasz uniwersytet

1.7. 'That one over there' tamten tamta tamto.

* Tamto słowo jest ważne
* Tamten samochód jest drogi
* Tamten obraz jest ładne
* Tamta książka jest interesująca
* Tamto muzeum jest wspaniałe

1.8. 'one' jeden jedna jedno. In b., supply your own adjective.

* Jedna lampa   -  Tam jest jedna mała lampa
* Jedno radio    -  Tu jest jedno dobre radio
* Jeden ołówek -  Tamten jeden ołówek jesymagająt nasz
* Jedno drzewo -  To jedno drzewo jest zielone
* Jedna szkoła   -  Ta szkoła jest dobra
* Jeden student  -  Tu jest jeden miły student
* Jedno zdanie   -  Tam jest jedno nowe zdanie
* Jeden długopis - Ten jeden długopis jest zły
* Jedna lekcja    -  Nasza jedna lekcja jest interesująca

1.9. such a taki taka takie.

* Ten obraz nie jest taki ładny
* Ten hotel jest taki drogi
* Ta książka nie jest taka interesująca
* Ta szkoła jest taka wymagająca
* Ten student nie jest taki dobry
* To imię jest takie ładne
* To słowo nie jest takie ważna



So as you can see, by just the first section - of the first lesson! I have learned quite a nice amount and practical things too! 

As a result I think that to continue my studies I will progress with the University of Pittsburgh's online course, and refer to my "Colloquial Polish" book possibly for added vocabulary, colloquial phrases and further insight into the case system (depending on how it's explained in the online course - i have not got that far yet)

Until then!

No comments:

Post a Comment